A szokásaink hatalma

Szokás az, amit rendszeresen, automatikusan végzünk. Ezt egy robotpilóta üzemelteti az agyunkban, sokszor nem is tudatos szinten. Az agyunk robotpilótája nagy úr ám, iszonyatosan nagy hatalma van az életünk felett. Ha meg akarunk szabadulni egy rossz szokásunktól, nagyon nehéz Robotpilóta úrnak elmagyrázni azt, hogy mi ezt többet nem csináljuk. Egyik fülén be, másikon ki, és csinál mindent ugyanúgy, ahogy eddig. Ha pedig egy új szokást szeretnénk felvenni, akkor meg a végletekig ellenkezik, elfelejti megcsinálni, amit mondunk és direkt szabotálja az erőfeszítéseinket. Nagyon nehezen tanítható és rengeteg energiát kell betennünk abba, hogy visszaszerezzük az irányítást az automatizmusunk felett.

Miért is fontos az automatizmus megtörése azoknak, akik az AIP életmódra váltottak?
A szokások úgy alakítják az életünket, hogy arra nekünk semmi ráhatásunk nincsen és ez egy olyan luxus, amit nem engedhetünk meg magunknak, ha ezen az úton járunk. El kell hagynunk az egészségünkre káros szokásokat és be kell építenünk az egészségünkre nézve jó szokásokat. Amikor kezedbe veszed az irányítást ez azt is jelenti, hogy a szokásaidat tudatos szintre hozod és kihasználod a hatalmukat a céljaid szolgálatára.

Hogyan találd meg azokat a szokásaidat, amelyek a céljaidat szolgálják?
Szokásokat változtani elég energiaigényes dolog és energiából van a legkevesebb egy autoimmun állapotban élőnek, ezért koncentrálj azokra a szokásokra, amelyek legjobban segítik a vitalitáshoz vezető utadat. Hal Elrod módszerével meg is tudod találni ezeket. Hal a Varázslatos reggel című könyvében a reggeli rutinja közben beiktat egy pár perces vizualizációs gyakorlatot: pár perc alatt elképzeli az ideális napját, melynek során minden feladatát könnyedén, magabiztosan és élvezettel hajt végre. Ez a vizualizációs feladat a Varázslatos reggel módszerének részeként teljesen más funkcióval bír, de most felhasználjuk a szokásalakítás első lépéseihez.

  1. lépés: Szánj magadra 10-20 percet és gondold végig milyen lenne egy ideális napod. Én ezt először félreértettem és elkezdtem arról álmodozni, hogy a Maldív szigeteken nyaralok és semmit nem csinálok, de aztán rájöttem, hogy a körülményeinkhez képest kell a legideálisabbat elképzelnünk. Írok pár példát, hogy lásd mire gondolok: az én ideális napom úgy kezdődik, hogy felkelek viszonylag korán és van időm magamra, majd mikor keltenem kell a gyerekeket ők mosolyogva és jókedvűen veszik fel a kikészített ruhájukat (amiket nem kell keresgélni ruhakupacban, szárítóban stb…) és szeretetben megyünk reggelizni, ami már szintén elő van készítve. Ennyi elég is lesz, pedig még csak fél óra telt el.
    Az elképzelt ideális reggelem sosem lesz ilyen, mert ahhoz a gyerekeimnek személyiséget kellene váltaniuk, mert reggel morcosak és veszekednek, azonban ez olyan dolog, amin nem tudok változtatni, rajtam kivülálló dolog. Azonban van ott legalább 3 olyan pont, amin viszont tudok változtatni, hogy a reggelem közelítsen az általam ideálisnak tartotthoz!
  2. lépés: Írd le azokat a szokásokat, melyeket a vizualizáció alatt felfedeztél, amelyek segítenek elérni azokat az apró célokat, amik az ideális naphoz vezetnek. Az én példaesetemben ezek a következők lennének:
    – előrehozni a lefekvési időt, hogy korábban tudjak kelni
    – mindenki ruhájának az előkészítése előző este
    – mindenki reggelijének előkészítése előző este
    Ha ezeket megtesszük, mindenkinek nyugodtabb lesz a reggele.
  3. lépés: Válassz ki 1-2 szokást, amire fókuszálni fogsz a következő időben! Kezdj el gondolkozni rajta, hogy mikor, milyen körülmények között, hogyan fogod beiktatni a napodba! Mennyi időbe telik? Hogyan fogod követni a fejlődésdet? Gondolj végig minden kis részletet, ami segít a megvalósításban! Ha vizuális alkat vagy, akkor írd/rajzold le a naplódba vagy egy lapra, amit aztán kiteszel egy jól látható helyre!

Gratulálok! Megtetted az első lépést a tudatos szokáskialakítás felé! Folytatás következik!

Add A Comment