Terápiás csontleves

Ismeritek ezt a szuperélelmiszert? Gyulladáscsökkentő étrendben szinte kötelező fogyasztani!

Miért?

  • a hosszú főzési idő miatt a csontokból hasznos ásványi anyagok oldódnak ki (pl. magnézium és kálcium)
  • ha kollagénben gazdag részeket (csirkeláb, köröm, inas-cupákos csont, csirkenyak, zúza, marhanyelv, bőrös részek) használsz, akkor a levesed kollagénben és zselatinban lesz dús. Ezek az anyagok nagyban hozzájárulnak a belek, az izületek és a bőr egészségéhez.
  • a terápiás csontleves rendkívül könnyen emészthető ezért az autoimmunitásban érintett emésztőrendszernek egy igazi kényeztető táplálék.
  • már nagyanyáink idejében is ez volt a nátha és a megfázás ellenszere, nem véletlenül.

Tipp 1.: Lehet főzni csirkéből, marhából, sertésből és még halból is gyógyító csontlevest. Egy dologra kell figyelned, hogy a felhasznált alapanyagok ne ipari tartásból származó húsok legyenek, hanem legeltetett, kapirgálós és szabadon halászott alapanyagok. Nem szeretnénk, hogy a gyógyító szuperélelmiszerünk hormon és antibiotikum maradvényokkal legyen tele. ugyanezért lényeges a szűrt víz használata a leves főzéséhez.

Tipp 2.: hideg vízben tegyük fel főni a csontokat-húsokat. Majd a forrás első jelei után öntsd le a zavaros főzővizet és hideg vízben mosd meg az alapanyagokat. Majd tedd fel újra tisztított-szűrt vízben főni. Így kapunk szép tiszta, áttetsző, sárga levest a végén.

Tipp 3.: Rakj a levesedbe sok-sok zöldséget. Jöhetnek a klasszikus leveszöldségek: répa, zeller, karalábé, fehérépa, paszternák, vöröshagyma héjastul, fokhagyma, de próbálkozhatsz más zöldségekkel is. Én szoktam beletenni kelkáposztát, babérlevelet és egy körömnyi gyömbért is.

Tipp4.: Lassan főzd! Annyira lassan, amennyire tudod. Így a főzési idő elég hosszú lesz, 12-36 órán kersztül is rotyoghat a tűzhelyen. Ahhoz, hogy a csontokból kifőjjenek az értékes tápanyagok, idő kell.

Tipp 5.: A benne főtt húsok egy idő után (saját tapasztalat alapján 10-12 óra után) megkeserednek. Ekkora már tökéletesen megfőttek, de én úgy tapasztaltam, hogy ennél több főzés után már nem annyira finomak. Érdemes a húst hamarabb leszedni a csontokról és megenni. Például a benne főtt zöldségekkel körítve, amelyeket szintén pár óra után érdemes kiszedni. A főtt zöldségeket felhasználhatod püréleveshez is vagy AIP vadas szószhoz.

Tipp 6.: Ha igazán rezegős kollagénben gazdag végeredményt szeretnél, akkor bizony be kell vetni a nagyágyúkat a csontok mellett. Értékes anyagokban gazdag alapleved nem lesz csirkemellből. Legyen benne jó sok csirkeláb, zúza, nyak és szárny. Sertés esetében jöhet a köröm, fejhús és a bőrös részek. Marha csontalapé készítésekor ne hagyd ki a nyelvet és a farok részeit! Használd bátran ezeket az alapanyagokat és ilyen lesz az eredmény:

Csirke csontleves

  • csirke farhát, kifilézett csontok, mellcsont, csirkeláb, zúza és csirkenyak, szárnyak
  • leveszöldségek: sárgarépa, fehérrépa, karalábé, zeller, hagyma héjával, fokhagyma
  • babérlevél, petrezselyemzöld, körömnyi gyömbér
  • só, csipetnyi kurkuma
  • tisztított, szűrt víz

Elkészítés:

  1. A csontokat hideg vízben feltesszük főni, majd a forrás után a levet leöntjük és az alapanyagokat lemossuk.
  2. Hideg, szűrt vízben újra feltesszük főni a levest, hozzáadjuk a zöldségeket és a fűszereket, majd forrás után kis intenzitással, fedő nélkül főzzük 12-15 órán keresztül. Ha szükséges pótoljuk az elfőtt vizet.
  3. Pár óra után a zöldségeket kivesszük, a húst a csontról lefejtjük és a csontokat visszatesszük még az alaplébe főni.
  4. 12-15 óra után a levest leszűrjük és hűtőbe vagy fagyasztóba tesszük.

Hogyan fogyaszd?

Kíméletesen melegíts fel egy bögrényit és reggel kávé helyett tökéletes napindító meleg folyadék. Nap közben egy kiegyensúlyozott uzsonna részeként valamilyen zöldséggel/gyümölccsel együtt fogyasztva simán megállja a helyét. Használhatod főzéskor víz helyett: pürélevesek, főzelékek alapjául.

Előfordul, hogy nem szereted az ízét. Erre is van megoldás: fermentált zöldségek levével savanyíthatod, vagy tehetsz bele AIP pesztót. A lényeg, hogy próbáld meg beépíteni az étrendedbe, mert annyi hasznos anyagot tartalmaz és olyan sokféle módon támogatja a szervezetet, hogy luxus lenne kihagyni.

Add A Comment